یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

موج استقبال نخبگان از دکتر جلیلی در مناظره فرهنگی

جلیلی چک بی‌محل نکشید و از داشته‌ها خرج کرد/به اخلاق و به ایمان و به باور معلم گفت و مسجد گفت و مادر/ رئیس جمهوری می خواهیم که ورود به دوران جدید را فهمیده باشد

 

با برگزاری مناظره فرهنگی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موج حمایت از دیدگاههای فرهنگی دکتر جلیلی از نیمه های این مناظره آغاز شد.

به گزارش سایت حیات طیبه، علی محمد مودب از شعرای نسل انقلاب در پیامی کوتاه تصریح کرد: من از شوق، اشک در چشمم جمع شد که چقدر در یک مناظره که نگاه مخاطب عام به آن است سعید جلیلی با استغنا حرف حساب می زند و مردم فریبی نمی کند. نگاه درست یک مدیر طراز اول نظام به فرهنگ به عنوان بستر حیات طیبه یک تمدن و فضای مسلط بر اقتصاد و سیاست بسیار ستودنی بود.

علی محمد مودب پیام خود را با این بیت به پایان برده است:بی وعده، بی سیاه نمایی و مطمئن/ همواره علم و حلم و صداقت برنده است  

جلیلی چک بی‌محل نکشید و از داشته‌ها خرج کرد

علیرضا قزوه شاعر صاحب ذوق و کارشناس فرهنگی کشورمان هم درباره مناظره دوم گفت: در میان صحبت های افراد حاضر در مناظره ها صحبت های دکتر بسیار خوب بود. به نظر بنده نقطه قوت آقای جلیلی در برنامه های تلویزیونی تا الان همین مناظره فرهنگی بود.

قزوه با اشاره به اینکه جامعه توقع نداشت دکتر جلیلی در فرهنگ و اجتماع اینقدر قوی ظاهر شود، گفت: جامعه نقطه قوت ایشان را سیاسی می داند. جامعه بیشتر ایشان را یک دیپلمات زیرک و قوی می داند و زدن حرفهای عمیق و منسجم غیرمنتظره و بسیار خوشحال کننده بود. ایشان امروز نشان دادند که دارای یک تفکر منسجم هستند و در بحثهای خودشان یک تفکر  منسجم را ارائه دادند و یک گفتمان فرهنگی را با بحثهای عمیق و به دور از شعار طرح کردند و چارچوب اصول بحثهای فرهنگی را خوب تبیین کردند.

علیرضا قزوه با اشاره به دیگر کاندیداها گفت: اگر چه آقایانی مانند دکتر حداد عادل و دکتر ولایتی و تا اندازه ای قالیباف نسبتا خوب بحث کردند، اما بحثهای آقای جلیلی همراه با مصادیق قابل اجرا بود. ایشان در بحث ها مثال هایی می زدند که قابلیت اجرا داشت و این مهم است که یک کاندیدا صرفا بخاطر رای حرفهای نشدنی نزند. چون بعضی از آقایان مرتب مصادیقی را مطرح می کردند که قابل اجرا نبودند. این مهم بود که ایشان چک بی محل نکشید و بر اساس داشته ها حرف زد، انصافا حرفهای عمیقی هم زد. به نظر من این مناظره تا حدود زیادی تکلیف خیلی ها را روشن کرد و در روزهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد که چقدر این مناظره تعیین کننده بوده است.

به اخلاق و به ایمان و به باور / معلم گفت و مسجد گفت و مادر

قادر طراوت پور شاعر کشورمان با تجلیل از مواضع دکتر جلیلی در مناظره فرهنگی گفت: ذره ای حرص قدرت در دکتر جلیلی وجود ندارد و این بزرگترین دستاورد فرهنگی جمهوری اسلامی است.  طراوت پور با اشاره به مهم بودن جایگاه مادر، معلم  و مسجد به عنوان سه ستون اساسی خیمه فرهنگی مناظره جلیلی را در این بیت خلاصه کرد: به اخلاق و به ایمان و به باور / معلم گفت و مسجد گفت و مادر

تنها کسی که حرفی برای گفتن داشت جلیلی بود

فرج الله سلحشور کارگردان فیلم یوسف پیامبر و سریال مردان آنجلس هم گفت: بعد از تماشای مناظره ها و دقت در سخنان کاندیداهای محترم با خودم گفتم خدا را شکر. خدا را صد هزار مرتبه شکر. انصافاً و به جرأت باید گفت تنها کسی که حرفی برای گفتن داشت آقای دکتر جلیلی بود.

سلحشور اضافه کرد: البته دیگرانی مثل آقایان حداد عادل و ولایتی هم نکاتی گفتند ولی تنها کسی که رمز اصلی کار و کلید حل مشکلات فرهنگی را پیدا کرده و اصل آن را گفت آقای جلیلی بودند و من خدا را شکر می کنم که ایشان بر بحث احیای مساجد برای حل بسیاری از مشکلات فرهنگی تأکید کردند.

مخاطب می‌فهمد جلیلی حرف شعاری نمی‌زند

دکتر همایون استاد دانشگاه و دکترای ارتباطات هم درباره دومین مناظره انتخاباتی گفت: به نظر من این مناظره فرهنگی به نسبت دور قبل مناظره ها در مورد همه کاندیداها بهتر برگزار شد. البته بطور خاص برای آقای دکتر جلیلی بسیار خوب بود. چون فرصت بروز و ظهور ایده های دکتر جلیلی فراهم شد. اساسا گفتمان جلیلی فرهنگی است و ایشان این گفتمان را در همه حوزه ها تسری می دهند.

این استاد ارتباطات با اشاره به فرصت فراهم شده در مناظره ها گفت: فکر می کنم امروز آقای دکتر مواضع خودشان را خیلی روشن و شفاف مطرح کردند. این باعث شد که گام بلندی باشد هم برای مردم و بویژه برای کسانی که به تصمیم نرسیده بودند و یا در مورد دکتر مردد بودند. این مناظره آنها را خیلی به تصمیم گیری نزدیک کرد.

دکتر همایون در انتها اضافه کرد: برای آقای دکتر جلیلی گام بلندی در اقبال عمومی به ایشان بود. چون تفاوت ایشان و گفتمان منسجم ایشان نسبت به دیگران برای مردم و جوانها مشخص شد. آقای جلیلی حرف های شعاری هم نزد و مخاطب خیلی راحت این را می فهمید. اثرات مثبت این مناظره در روزهای آتی خودش را نشان خواهد داد.

رئیس جمهوری می خواهیم که ورود به دوران جدید را به خوبی فهمیده باشد

نادر طالب زاده کارگردان سینما و کارشناس رسانه هم گفت: فارغ از هر بحث جانبدارانه ای به نظرم بهترین گزینه برای موضوعات فرهنگی آقای دکتر جلیلی بودند. چون پاسخ هایشان منحصر به فرد بود. به این دلیل که تمرکز ایشان روی این بحث بود که ما وارد دوران جدیدی شده ایم.
 
طالب زاده اضافه کرد: ما رئیس جمهوری می خواهیم که ورود به دوران جدید را به خوبی فهمیده باشد. نکته دوم در بحثهای ایشان این بود که فرهنگ بر همه چیز اولویت دارد حتی امنیت، و این حرف جدیدی بود.
 
 
این کارگردان سینما همچنین اضافه کرد: ایشان همینطور تنها کاندیدایی بودند که در طول بحثها به چند فیلم اشاره کردند. فیلمهای آرگو، نیمه شب و لینکلن که همه آنها به مسائل امنیتی آمریکا برمی گردد. آمریکایی ها این فیلمها را به جشنواره ها بردند و جایزه هم دادند تا در سراسر دنیا دیده شوند و بعضی از مشکلاتشان را با فیلم بتوانند حل کنند.
 
طالب زاده در انتها گفت: ایشان تنها کاندیدایی بودند که به تحول در فرهنگ اشاره کردند و اینکه «فرهنگ بسیجی» و «تفکر بسیجی» باید احیا بشود و این فرهنگ و این تفکر یک فرصت و ظرفیت مهم برای ادامه بیشرفت های ماست. طرح چنین دیدگاه هایی آنهم در میان مناظرات بسیار غنیمت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد