یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

عامل حذف نظرسنجی معتبر اینترنتی، فشار سازمان بود یا رشد خیره کننده آرای سعید جلیلی؟

رجانیوز – گروه سیاسی: کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار گزارش رجانیوز درباره نتایج نظرسنجی سایت اینترنتی تبیان، نتایج این نظرسنجی از روی سایت حذف شد؛ اما براستی علت اصلی حذف نظرسنجی تبیان از روی سایت این موسسه چه بود؟ 


به گزارش رجانیوز، نتایج نظرسنجی تبیان یک شوک جدی و صریح به حامیان برخی از کاندیداها بود. تا پیش از برگزاری مناظره تلویزیونی سوم، سایت‌های و رسانه‌های پرتعداد این کاندیدا از پیش بودن او در تمام نظرسنجی‌ها آن هم با فاصله‌ای زیاد خبر می‌دادند. این غرور ناشی از این مساله تا جایی پیش رفت که حتی یکی از سایت‌های اصلی حامی وی، با لحنی تمسخرآمیز، رقابت سایر کاندیدا‌ها را بر سر جایگاه دومی در دور اول انتخابات دانست. 
 
این روند تا جمعه شب ادامه داشت؛ شبی که ساختمان معاونت سیما شاهد حضور نامزدهای هشتگانه برای شرکت در مناظره سیاسی بود. ماحصل مناظره به گونه‌ای پیش رفت که همه انتظار کاهش آرای این کاندیدا را داشتند اما شوک نظرسنجی سایت تبیان، برای حامیانش واقعا غیر منتظره بود. 
 
ریزش آرای این کاندیدا در نظرسنجی سایت تبیان که زیر مجموعه سازمان حامی این کاندیدا، به حدی سریع و زیاد بود که نشان داد مناظره سوم کار خودش را کرده و همانطور که پیش‌بینی می‌شد،  مناظره‌ای که درصد آرای وی در این نظرسنجی را حدود ۱۰ درصد کاهش داد و بر آرای دکتر سعید جلیلی افزوده است. 
 
این شوک از آنجایی اساسی بود که تبیان یکی از سایت‌های باسابقه و معتبر و پرمخاطب کشور است که به دلیل دارا بودن اعضای تایید شده متفاوت از سراسر ایران، همواره یکی از دقیق‌ترین و معتبر‌ترین نظرسنجی‌های کشور را ارائه می‌کند. به عنوان مثال، در انتخابات ریاست جمهوری دهم، کاربران این سایت که هر کدام نماینده واقعی یک فرد حقیقی هستند، با ضریب بسیار خوبی درصد رای آوری کاندیدا‌ها را اعلام کردند که پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، مشخص شد نتایج این نظرسنجی سایت حتی در مورد کاندیداهای سوم و چهارم نیز با واقعیت، تطابق بسیار نزدیکی دارد. 
 
نگاهی به نتایج این نظرسنجی نشان می‌داد که اگر در هفته‌های گذشته، محمدباقر قالیباف با اختلاف چند درصدی در صدر این نظرسنجی قرار داشت اما پس از برگزاری مناظرات و به ویژه مناظره سیاسی، افت آرای وی به طرز محسوسی افزایش پیدا کرده و در طرف مقابل، این سبد رای دکتر سعید جلیلی است که به طرز قابل توجهی بالا رفته است. بر همین اساس در آن روز سعید جلیلی بر اساس رای اعضای این سایت، نفر اول انتخابات ریاست جمهوری بود. نمودار رای قالیباف و جلیلی هم نشان می‌داد که از آغاز پخش مناظرات تلویزیونی، آرای جلیلی افزایش و قالیباف کاهش محسوسی داشته است. حتی میانگین درصد آرای مردم برای کاندیدا‌ها که مخلوطی از نظر اعضای سایت و دیگر افراد است که با شماره موبایل در نظرسنجی شرکت کرده‌اند (و به همین دلیل، اعتبار کمتری دارد)، نشان از سقوط آزاد قالیباف و رشد تصاعدی جلب نظر مردم به سمت دکتر جلیلی داشت. 
 
 
اما این پایان ماجرا نبود. کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار گزارش رجانیوز درباره این نظرسنجی، سایت تبیان در اقدامی بی‌سابقه که به خط مشی این سایت همخوانی نداشت، نتایج نظرسنجی را از خروجی خود حذف کرد و به جای آن، صرفا امکان نظر دادن از سوی کاربران را قرار داد. 
 
اگرچه برخی از کاربران اینترنتی، فشار مدیران ارشد سازمان مذکور  به تبیان را علت حذف نتایج این نظرسنجی عنوان کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اصل ماجرا را باید در ادامه رشد رای سعید جلیلی و ریزش رای محمدباقر قالیباف و نگرانی ناشی از آن جستجو کرد. 
 
برگزاری برنامه انتخاباتی در زادگاه این دو کاندیدا هم یکی دیگر از موضوعاتی است که اکثر کار‌شناسان و فعالان سیاسی را به این نتیجه رسانده که سایت تبیان در صورتی که نتایج نظرسنجی خود را حذف نمی‌کرد، اکنون باید شاهد افزایش لحظه‌ای آرای دکتر جلیلی می‌بود؛ چرا که شهر مشهد که به عنوان زادگاه جلیلی، استقبال گرم تری را نسبت به استقبال از این کاندیدا در زادگاهش شاهد بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد