یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

چرا جلیلی اصلح است؟

http://www.rajanews.com/Files_Upload/92014.jpg

این روزها و در هیاهوی انتخابات و در بین نامزدهای کنونی دکتر سعید جلیلی حائز ویژگیهاییست که به جرات میتوان گفت ایشان برای ریاست جمهوری اصلح هستند.

اما به واقع چه ویژگیهایی در گفتمان و شخصیت جلیلی وجود دارد که باعث میشود او را شایسته ترین و اصلح ترین فرد بنامیم. 

 

1-اخلاق مداری و دوری از حاشیه و عدم تخریب رقبا: ویژگی بارز گفتمان سعید جلیلی در روزگار جدایی اخلاق از سیاست در کشور تکیه بر گفتمان اخلاقی و ایجابی و دوری از مبنای سلبی است. تنها کاندیدایی که این روزها تنها گفتمان خود را معرفی می کند وبا وجود ترور شخصیت توسط رقیبان خود ، واکنش سلبی از خود نشان نمیدهد سعید جلیلیست.

اگر دولت دهم به دلیل افتادن در دام حاشیه ها از نگاه مردم نمره قبولی نگرفت گفتمان جلیلی را باید به نوعی طلیعه ای برای ورود اخلاق به سیاست این مرز و بوم دانست.

2-داشتن تیم اجرایی قوی و برنامه محوری در حوزه های مختلف:از نکات بارز در بررسی عملکرد جلیلی داشتن تیم تشکیلاتی قوی در حوزه های مهم چون اقتصاد و فرهنگ است.

افرادی چون دکتر داوودی ،دکتر درخشان ،دکتر زاهدی وفا،دکتر میر کاظمی در مقوله اقتصاد ، دکتر ابراهیم فیاض،یوسفعلی میر شکاک،نادر طالب زاده ،دکتر همایون ،وحید جلیلی و مجموعه جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه فرهنگ به علاوه بزرگانی چون علامه مصباح و حجت الاسلام پناهیان و حجت الاسلام میر باقری و پتانسیل مجموعه هایی چون دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه امام خمینی تنها نمونه هایی از وجود یک مجموعه همه جانبه اجرایی در اطراف جلیلی است که به واقع هیچ یک از کاندیدا دارای چنین تیم فرهنگی و اقتصادی نیستند.

در بحث برنامه محوری ، آقای جلیلی دارای 2برنامه شاخص برای دولت یازدهم در حوزه های مختلف هستند که برنامه خودشان را در سایت حیات طیبه می توانید ملاحظه کنید و برنامه جبهه پایداری هم چندی پیش رونمایی شد که نشان از رویکرد برنامه محور دکتر جلیلی دارد.

3-وامدار نبودن به جریانات سیاسی وکانون های فدرت و ثروت و حضور مستقل در انتخابات: در این ایام که خطر بازگشت اصولگرایی سنتی مافیایی به بدنه دولت حس میشود که در آن شایسته سالاری دیگر معنا ندارد و فقط پستهای دولتی میان احزاب متعدد اصولگرا تقسیم میشود ویژگی استقلال عمل دکتر جلیلی و عدم وابستگی او یک ویژگی منحصر به فرد است.

حتی شاهدیم با وجود نزدیگی گفتمان جلیلی به جبهه پایداری او حاضر نشد در زیر پرچم پایداری به عرصه انتخابات وارد شد و خود مستقل آمد تا وامدار هیچ حزب و گروهی نباشد و تنها وامدار مردم و انقلاب باشد.

4-مصداق نقاط قوت دولتهای نهم و دهم منهای نقاط منفی دولت: جلیلی مصداق واقعی تاکید رهبر انقلاب بر حفظ نقاط قوت دولت مانند سفرهای استانی،استکبار ستیزی و روحیه تهاجمی در سیاست خارجی ،عدالتخواهی،ساده زیستی و مقابله با مشی اشرافیگری  است .دکتر جلیلی همچنین با  نداشتن نقاط ضعف دولت  مانند حاشیه پردازیهای بی مورد،اطرافیان بی بصیرت و ناصالح،قانون گریزی،و لجاجتهای بی معنا  وزاویه داشتن با حلقه انحراف  در این انتخابات می تواند به گفتمان انقلاب اصالتی دوباره ببخشد.

5-اشراف کامل دکتر جلیلی برمسائل کشور به جهت درگیر بودن بادستگاهها و وزارتخانه های مختلف در حوزه های مختلف فرهنگی،اقتصادی،سیاسی در شورای عالی امنیت ملی:

یکی از شبهاتی که در مورد دکتر جلیلی مطرح میشود نداشتن سابقه مدیریت اجرایی است. 

در بحث ساختار اجرایی مدیریت در کشور هیچ تفاوتی بین ساختار وزارت علوم،وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت خارجه وجود ندارد و هریک دارای سطوحی چون ریس اداره،اداره کل و معاونت است تابه سطح بالای وزارت میرسد.دکتر جلیلی جزء معدود کسانیست که در جمهوری اسلامی متناسب با رشته اش پیشرفت کرده است.جلیلی در تخصص خودش کارشناس،رئیس ادارهءمدیر کل،معاون وزیر و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان اتاق بحران نظام معرفی می شود.

درفصل سیزدهم قانون اساسی به وظائف شورای عالی امنیت ملی اختصاص پیدا کرده است.
اصل یکصد و هفتاد و ششم: به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقاب اسلامی وتمامیت ارضی و حاکمیت ملی شورا ی عالی منیت ملی به ریاست رئیس جمهور با وظایف زیر تشکیل می گردد."

1 - تعیین سیاستهای دفاعی - امنیتی کشور درمحدوده سیاستهای کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری  
2 -هماهنگ نمودن فعالیت های سیاسی،اطلاعاتی، اجتماعی،فرهنگی واقتصادی در ارتباط با تدابیردفاعی امنیتی
3 - بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی
اعضاءی شورا عبارتند از: - رؤسای قوای سه گانه -رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح-
مسئول امور برنامه و بودجه - دونماینده به انتخاب مقام رهبری-وزرای امور خارجه،کشور،اطلاعات وعالیترین مقام ارتش و سپاه
 مصوبا ت شورای عالی امنیت ملی بعد از تایید رهبری قابل اجراست.

شورای عالی امنیت ملی نهادی است که مسئول جمع بندی همه مسائل اساسی کشور است یعنی مسئول
 رصد و مونیتورینگ فضای کلی کشور است در همه حوزه ها و هر موضوعی که به امنیت کشور برمیگردد
 شورا در آن ورود می کند و برای اش تصمیم میگیردمثلا چون تحریم های اقتصادی می تواند امنیت کشور
 را تحت الشعاع قرار دهد شورا به آن ورود پیدا می کندو یامسئله هسته ای همین طور.

 اطلاعاتی دست اول به شورا وارد می شودبعد تجزیه و تحلیل می شود و بعد یک خروجی اطلاعاتی دارد که می شود مصوبه لازم الاجرای دستگاه های کشورمصوبه شورا بر هر قانون دیگری مقدم است.
 رئیس جمهور یا رئیس قوه قضائیه نمی تواند بگوید من اجرا نمی کنم. چون یک جمع بندی بوده که الان مصلحت
نظام این است و برای تامین امنیت کشوراین کارها باید انجام شود.
 از طرف دیگرمصوبات شورای عالی امنیت ملی مثل مصوبات شورای عالی انقاب فرهنگی یا دیگر مجموعه های غیر امنیتی نیستند که افراد عادی بتوانند از آن اطلاع کنند.به خاطر همین برخی سوالات در مورد توانایی های آقای جلیلی مطرح میشودکه نمی شود در آن خدمات آقای جلیلی به کشور به صورت مصداقی پاسخ گفت.

توضیح اجمالی آنکه در زمان ایشان شورای عالی امنیت ملی  فراتر از گذشته عمل کرد و در موضوعاتی نظیر فتنه، کنترل تحریم‏ها و... مسئولیت‏هایی کلیدی و محوری را عهده‏دار شد. اقتضای این مسئولیت‏ها جلسه گذاشتن با دستگاه‏ها و وزارتخانه‏های مختلف و مدیریت فضای کشور در حوزه مربوطه بود. این ورود ایشان در موضوعات مختلف موجب شکل‏گیری نوعی اشراف به مسائل گوناگون کشور شده است. به عنوان مثال با جدی شدن مسئله ارز و فساد بانکی ایشان پیگیر این مسائل بود و اکنون اشراف خیلی خوبی به مسائلی از این دست در کشور دارد. یا در مسئله دور زدن تحریم ها که از مهمترین مسائل امروز ماست یا موضوعاتی نظیر اقتصاد مقاومتی ایشان نقش آفرین بوده اند. در حوزه های دیگر مثل فرهنگ و... نیز ایشان ورود داشته و با دستگاه ها طی این مدت جلسه داشته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد