یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

پاسخ های جالب جلیلی به برخی مدعیات عارف در مناظره تلویزیونی

http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/3/11/170266_786.jpg
جلیلی: چرا در دولت اصلاحات هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد شد/ماجرای سبزوار، سمیرم، ایذه و فیروزآباد چه بود؟/ عارف:چرا باید بر علیه هم فقط از حربه چماق استفاده کنیم

  سومین مناظره بین کاندیداهای ریاست جمهوری امروز با موضوع "سیاست داخلی و سیاست خارجی" برگزار شد  که منجر به رخ دادن بحث های چالشی بین کاندیداها شد. یکی از این بحث های چالشی بین "دکتر سعید جلیلی" و "دکتر محمدرضا عارف" درگرفت.

به گزارش رجانیوز، دکتر جلیلی در این مناظره پاسخی تمام کننده به ادعای عارف مبین بر نبود آزادی و نگرانی از فضای خفقان داد.

عارف با طرح این پرسش که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند، افزود: در دو مناظره قبل به این موضوع پرداخته نشد و مردم حق دارند بدانند که چه کسانی این وضعیت را بوجود آورده اند.

وی گفت: جریان منصوب به اصولگرا یکپارچه و تمام عیار در هر سه قوه حاکمیت داشت و در قوه مجریه تقریبا هر نیروی اصلاح طلب حتی در یک بخشداری را حذف کردند و نتیجه آن کنارگذاشتن متخصصان و نیروهای دلسوز و متعهد و وضعیت موجود شد.

عارف افزود: عملکرد 8 سال گذشته نشان داد که نمی توانیم برای پاسخگویی به نیازهای کشور و تحقق آرمانهای انقلاب تنها خود را به یک جناح خاص محدود کنیم و چاره ای جز استفاده از نیروهای متعهد و توانا و در یک کلام شایسته سالاری نداریم.

وی عملکرد دولت اصلاحات را با 8 سال گذشته مقایسه کرد و گفت: دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد و در عمل توسعه فراگیر را دنبال کرد و فعالیت هایی اقتصادی را با فروش نفت 9 دلار شروع کردیم و کل درآمد حاصل از فروش نفت در 8 سال دولت اصلاحات 173 میلیارد دلار بود درحالیکه این رقم در دوره جدید حداقل حدود 630 میلیارد دلار بود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با این حال دولت اصلاحات رشد اقتصادی 6 درصد را بدست آورد و اشتغال متوسط 700 هزار فرصت شغلی در سال را داشتیم و گرانی را کنترل کردیم و تورم را از 17 و 3 دهم درصد به 10 و 3 دهم درصد کاهش دادیم و ارز را تک نرخی کردیم و حدود 5 سال باقی ماند.  
عارف گفت: سوال این است که با درآمد 630 میلیارد دلاری حاصل از فروش نفت و اینکه بنا بود نفت را بر سر سفره مردم بیاوریم چرا نان را از سفره مردم برداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئولیت خود را بپذیریم، افزود: اینکه یک جریان موهومی انحرافی را مسئول وضع کشور بدانیم ، خطاست و واقعیت این است که می خواهیم مسئولیت را از سر خود رفع کنیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس دولت  این جریان انحرافی را نمی پذیرد و کسانی را که در این جریان مطرح هستند از نزدیکان خود می داند، گفت: اخلاقی آن است که جریان اصولگرا مسئولیت خود را بپذیرد و راهکار لازم برای جلوگیری از این اتفاق را پیگیری کنیم.

عارف افزود: مردم در دهه چهارم انقلاب دیگر نباید روش آزمون و خطا را پیگیری کنند بلکه باید براساس توانایی ها، شایستگی ها و عملکرد گذشته، رئیس جمهور خود را انتخاب کنند تا با مشکلات این چنینی روبرو نشوند.

وی، بر اجرایی شدن همه اصول قانون اساسی تاکید و اضافه کرد: اولویت اول من فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت است.

عارف با اشاره به اینکه برخی استانها از پدیده گرد و غبار رنج می برند، گفت: چه کاری برای مقابله با این پدیده و مسایل زیست محیطی مناطق کرده ایم.

وی افزود: معاونت اقوام را تشکیل خواهم داد تا مطالبات به حق آنان را دنبال کنم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره زنان نیز گفت: در اصل 21 قانون اساسی، بر تضمین حقوق زنان تاکید شده است و امیدواریم در دولت آینده بتوانیم از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پاسخگویی به نیازهای مردم و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

 

صحبت های دکتر جلیــلی 

دکتر جلیلی پس از سخنان چهاردقیقه ای عارف گفت: من به آقای عارف ارادت دارم و وی را به انصاف می شناسم.

وی افزود: چند نکته را می خواهم عرض کنم و می خواهم توضیح آقای عارف را بشنوم و آن این است که آقای عارف خیلی از بحث آزادی و موارد این چنینی مطرح کرده است می خواهم بدانم این چند موردی که وجود دارد در زمانی که جناب عالی در مسئولیت بودید آیا آنها آزادی نبود؟

جلیلی گفت: نمی خواهم بگویم بحث دو جناح خاص است حقوق مردم را بحث می کنم چرا در زمان دولت شما هر اعتراض اجتماعی که می شد با بدترین وضع برخورد و در قضیه بی تدبیری می شد که آقای عارف گفت آیا می توانید مثال بزنید ؟

جلیلی گفت: درسمیرم هشت نفر ،در ایذه چهار نفر ،در فیروز آباد چهار نفر و در سبزوار یک نفر به خاطر اعتراض های اجتماعی کشته شده اند که آقای عارف گفت آیا اینها زیر نظر دولت بوده است.

جلیلی گفت: اینها زیر نظر شورای تامین استان و استانداری هاست باید اینها را ببینیم که همه این برخوردها زیر نظر دولت، وزارت کشور و شورای تامین استان ها بوده است.

وی افزود: آقای توفیقی وزیر علوم در زمان شما که دارید بحث دانشجوی ستاره دار را مطرح می کنید فروردین امسال مصاحبه کرده و گفته است که دانشجوی ستاره دار در زمان ما بوده است فراتر از آن که بی سابقه است آقای معین وزیر علوم قبل از توفیقی به رئیس جمهور وقت نامه می نویسد درباره 50 دانشجو از انجمن اسلامی مستقل جلوی وزارت علوم اعتراضی کردند در خواست می کند که با برگزار کنندگان تجمع برخورد امنیتی ، اطلاعاتی ، سیاسی و حقوقی شود.

 



جلیلی گفت: چون شما را به انصاف می شناسم آیا این نوع رفتارها و این طور بحث ها در برخورد مردم که در شکلهای مختلف صورت گرفت درست بود؟ و الان به گونه ای صحبت می کنیم که آن موقع هیچ از این بحث ها نبوده است.

وی افزود: آزادی رسانه ای که این قدر مطرح می شود درخواست من این است که آن طرف بحثم دیده شود که آن زمان چقدر عدالت رسانه ای بود ، وقتی می گوییم آزادی بخشی از آن امکان دادن به بقیه است، حجم رسانه هایی که بود در اختیار چه کسانی بود؟ و درصد آن چقدر بود؟ چقدر اقوام ، اقلیت ها ، قومیت ها ، شهرها و روستاهای ما سهم رسانه ای داشتند؟

جلیلی گفت: 80 تا 90 درصد رسانه ها در دست عده ای خاص بود که بعدا به زنجیره ای با امکانات فلان مشهور شدند  باید حرفهایی که مطرح می شود در مصادیق نیز دنبال شود.

وی افزود:‌ بحث دیگری مطرح کردید در باره وضع موجود ، طوری که وضع موجود بسیار بد است پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم چرا اینها را نادیده می گیرید، حتما ایرادتان به نقایص است پیشرفت های خوبی که همه دارند به آن اعتراف می کنند اتفاقا این نقایص از وقتی شروع شد که از مبانی اصولگرایی زاویه گرفته شد.

جلیلی گفت:‌ بحث دیگری که مطرح کردید که مسبب وضع موجود چه کسی است ؟ سال 88 اوج مشارکت در کشور و مانور جمهوریت بود و نشان داد که مشارکت بالاست و کسی نمی توانست مشارکت و رقابت را نفی کند به خاطر همین بود که دو روز قبل از انتخابات آقای اوباما آن نامه را به مقام معظم رهبری نوشت و بحث کرد که بدون ایران مسائل حل نمی شود .

وی افزود: بعد از آن چه کسانی آمدند و فتنه به پا کردند و ایران را در ظرفیت بزرگی که داشت برایش ایجاد می شد دچار فتنه بزرگی کردند و دوباره همانها را که تا قبل از آن دچار یاس شده بودند به طمع انداخت باید اینها را ارزیابی کرد.

 

صحبت های دکتر عارف راجع به سخنان دکتر جلیلی

آقای جلیلی آیا درحال حاضر تریبون ها در دانشگاه ها در اختیار همه جریان های سیاسی است؟ خیر ، اینطور نیست تریبون ها یکسو در اختیار یک جریان قرار دارد و جریان های دیگر حق اظهارنظر ندارند.

عارف افزود: باید در یک فضای کارشناسی و دوستانه ،حوادث سال 88 و بعد از آن را تحلیل کنیم و با نگاه به آینده کاری کنیم که این لکه ننگ تکرار نشود.

وی گفت: اگر نقدی می کنیم برای اصلاح آینده باشد.

عارف گفت: دانشجویان هزینه دادند، مشکل داشتند، خود شما اطلاع دارید، ما باید فعلاً از گذشته عبور کنیم.

وی افزود: یک وقتی زمانی پیش بیاید در یک فضای کارشناسی بیاییم بحث را مطرح کنیم، صدا و سیما چه کاری کرده است در چهار سال گذشته، تصویر آقای خاتمی را به عنوان جاسوس نشان داد، این اخلاق است؟ این یک سویه رفتن به خانه قاضی نیست؟

عارف گفت: من نمی خواهم از اسامی استفاده کنم و متأسفم که استفاده می کنم، به خدا قسم به خاطر کسب رأی نیست، به خاطر اخلاقی است که به آن پایبند هستم، من خودم را اخلاق مدار می دانم، هیچ وقت وسیله را توجیه نکردم که به هدف برسم، من برایم به والله قسم وسیله مهمتر از هدف است و نظامم را دوست دارم، به نظامم اعتقاد دارم، به ولایت فقیه اعتقاد دارم، اعتقاد قلبی و صمیمانه دارم، به قانون اساسی پایبند هستم.

وی افزود: آقای دکتر جلیلی ما باید کشور را اصلاح کنیم، در دنیایی که می بینیم با چه سرعتی دارد جلو می رود باید ان شاء الله با همدیگر و با صمیمیت جلو برویم، نمی توانیم در گذشته متوقف باشیم.

عارف گفت: من نمی خواهم قضیه88 را باز کنم، چهار سال خداوند به من توانایی داد تا سکوت کنم، سکوت معنادار، درد می کشیدم، خدا می داند در این چهار سال چه کشیده ام؟ نگران آینده کشور هستیم، همه ما نگران هستیم، باید کشور را بسازیم، چرا باید بر علیه هم فقط از حربه چماق استفاده کنیم، جناب آقای دکتر جلیلی باید با صمیمیت با یک نگاه مشترک البته اختلاف نظر هایی هم داریم روی راهبردها، روی اعتقادات، هیچ اختلاف نظری باهم نداریم.

وی افزود: البته اختلاف سلیقه هم داریم، اشکالی ندارد.

عارف در ادامه گفت: ما با یکدیگر اختلاف سلیقه داریم و این سلیقه ها هم محترم است که می تواند خودش باعث تحرک ، شادابی و نشاط شود.

وی با بیان این که نباید جوانان را از دست بدهیم ، گفت: مسئله امروز ما حل مشکلات جوانان است.

عارف اضافه کرد : من نمی خواهم هر کاری را که در دولت های گذشته شده تأیید کنم و شاید اشکالاتی هم داشته باشند اما بناست که بنده از همه تجارب خوب دولت های گذشته استفاده کنم و اگر ایرادی هم باشد با شهامت قبول می کنم.

عارف افزود: بنای ما این است که در گذشته متوقف نشویم و اگر اشکالاتی بوده آن را اصلاح کنیم و از دستاوردهای ارزنده دولت اصلاحات نیز استفاده کنیم اگر چه نقدهایی هم به آنها داریم.


صحبت های دکتر جلیــلی

جلیلی گفت: آیا مواردی که بنده عنوان کردم به جز اطلاعات دقیق به شما برچسب یا چماق زده ام و آیا قبول ندارید که در جریان سال 88 ظلم بزرگی به نظام شد؟

عارف پاسخ داد: قطعاً این موضوع را قبول دارم و ظلمی شد که در تاریخ می ماند اما این موضوع باید ریشه یابی شود و علل و مسببان آن و سهم تک تک گروه ها در آن مشخص شود که امیدواریم در آینده ، وقتی پیش بیاید و این کار انجام شود.

جلیلی گفت: بحث این است که اگر سوالاتی  بر مبنای اطلاعات مطرح می شود اگر این را چماق بگوییم بعداً کسی که در حکومت باشد حتماً همه را چماقدار می داند.

عارف گفت: یزدی ها که اهل چماق نیستند

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد