یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

یکـــ الـــــحــــدیــــــدی

ما باید کزبر الحدید باشیم؛ مثل پاره‌هاى فولاد باشیم. ایمانمان را تقویت کنیم؛ بصیرتمان را زیاد کنیم(امام خامنه ای)

10 چیزی که اینترنت نابودشان کرد

اینترنت به غیر از کاربردهای مفیدی که دارد، از نظر بعضی‌ها قاتل برخی چیزها هم هست؛ از روزنامه‌ها و نشریات زرد (نشریات Yellow Pages) گرفته تا حریم خصوصی و ارتباطات شخصی به واسطه اینترنت تغییر ساختار داده‌ و برخی حتی منسوخ شده اند. به بیان دیگر مسایل روزمره زندگی ما در اینترنت پوست ‌اندازی کرده اند.

در این گزارش 10 موردی را که در فضای مجازی اینترنت محکوم به مرگ شده و یا در حال منسوخ شدن هستند، معرفی می ‌کنیم

۱- اعتبار دایره المعارف ها

قبل از پیدایش اینترنت، می‌ شد به هر آنچه که در دایرة ‌المعارف‌ بریتانیکا آمده، اعتماد کرد. اما هم‌ اکنون با راه ‌اندازی دایره المعارف های آنلاین و در صدر آنها ویکی‌ پدیا با شعار "دانش دایره ‌المعارفی"، مطالب کذب و غلط هم به دایره لغات این دانشنامه‌ ها افزوده شده است. به دلیل فضای تعاملی که این دایره ‌المعارف آنلاین دارد حتی یک بچه 12 ساله هم می ‌تواند مطالب خود را در آن ثبت کند. مطالعات نشریه انگلیسی Nature  در سال 2005 نشان داد که بریتانیکا و ویکی پدیا به یک اندازه غیرمطمئن هستند و دیگر نمی توان به این دایره المعارف ‌ها استناد کرد.

 

2- قدرت استدلال‌

اینترنت بسیاری از اوقات ما را که در آنها اندکی سلول‌ های خاکستری مغز می سوزاندیم و به قول معروف به مغزمان فشار می ‌آوردیم تا اطلاعاتی را از آن بیرون بکشیم، کشته است. در دنیای اینترنت، هر زمان که با سوالی مواجه می شویم به جای فکر کردن و به خاطر آوردن اطلاعات ذخیره شده در مغزمان، زود سراغ گوشی هوشمند یا کامپیوترمان می رویم و با چندین کلیک در گوگل یا ولفرام آلفا، به پاسخ آن دست می یابیم.

 

3- عشق‌های آتشین
10 چیزی که اینترنت نابودشان کرد

در دنیای اینترنت دیگر رنج و عذاب جدایی از کسی که دوستش دارید، معنایی ندارد. در گذشته زمانی که از عشق‌ تان جدا می شدید دیگر هیچ خبری از او نداشتید و تصویری که در ذهن از او داشتید، همان تصویر آخر بازی بود که او را دیده بودید. اما امروزه کافی است وارد سایت فیس‌ بوک شوید و نام او را جست ‌و جو کنید تا آخرین اطلاعات و تصویر او را ببینید. در این صورت خواهید دید که او نیز همانند شما با گذشت زمان پیر شده است.

براساس آمار رسمی ‌فیس ‌بوک، در سال گذشته حدود 20 درصد از افرادی که از عشق خود جدا شده اند، دوباره در این سایت او را یافته اند.

 

4- مباحثات مدنی

با توسعه اینترنت، دیگر ترس از مخالفت ها و درگیری های لفظی از بین رفته است. استفاده از الفاظ رکیک و نامناسب در فضای مجازی دیگر شهامت خاصی لازم نمی خواهد و کاربران بدون هیچ ترسی می‌ توانند آنها را به کار ببرند. حتی این امر به یکی از سرگرمی‌های آنلاین تبدیل شده و گاهی فهرست بلند بالایی از این الفاظ در برخی از سایت‌ها به وجود آمده است. بر همین اساس اگر واقعا به دنبال مباحثات جدی هستید، سعی کنید سایت‌ هایی را بیابید که کاربران را به رفتار مناسب تشویق و کاربران بی ‌ادب را تنبیه کرده و گاهی نیز آنها را از ورود به سایت محروم می کنند.

 

5- گوش دادن به موسیقی
10 چیزی که اینترنت نابودشان کرد

در گذشته برای گوش دادن به موسیقی، آن هم پس از کلی این در و آن در زدن و یافتن آهنگ مورد علاقه ‌تان باید آن را در صفحه گردان می گذاشتید و تازه شروع به گوش دادن می کردید.

 

اما با پیدایش اینترنت و همچنین افزایش سرعت آن، مفهوم موسیقی به کلی دگرگون شده؛ به طوری که هم‌ اکنون دیگر آلبوم موسیقی معنایی ندارد و فقط تک‌ آهنگ هاهستند که میان افراد رد و بدل می ‌شوند. بنابر گزارش   Nielsen SoundScan، در عرض دهه گذشته فروش آلبوم‌ های کامل – حتی نسخه های غیر مولکولی آنها- حدود 400 میلیون کاهش یافته است. در همین مدت زمان فروش تک آهنگ های دیجیتالی از صفر به 2/1 میلیارد رسیده است.

 

یکی از بانیان این تحول در موسیقی را می توان فروشگاه آنلاین موسیقی اپل دانست که گوش دادن به تک آهنگ ‌ها را در عوض آلبوم موسیقی رواج داده است.

 

6- مهارت

اگر در دوران ماقبل وب می‌ خواستید خود را یک کارشناس معرفی کنید، معمولا می بایست در آن زمینه تبحر خاصی می ‌داشتید اما هم‌اکنون فقط لازم است یک وبلاگ درست کنید و کمی اعتماد به نفس‌ تان را بالا ببرید. به طور مثال تحقیقات اخیر مرکز PR Week نشان می ‌دهد که 52 درصد از بلاگرها با وجودی که تایپیستی بیش نیستند، در دنیای مجازی خود را روزنامه‌ نگار معرفی می کنند.

 

7- نام نیک نیجریه
10 چیزی که اینترنت نابودشان کرد

روزی روزگاری نیجریه در میان کشورهای آفریقایی برو و بیایی داشت و با صادرات نفت‌ خود سری در سرها درآورده بود اما امروزه به نظر می ‌رسد که شهرت این کشور در صادرات ایمیل‌ های جعلی خلاصه می‌ شود که افراد از طریق آنها به وزیران سابق دولتی کمک کنند میلیون‌ها دلار به جیب بزنند. تا حدی که امروزه نام نیجریه را مترادف با حجم وسیع ایمیل‌ های کلاهبرداری مالیاتی پیشرفته یا بهتر بگوییم اسپم‌ های 419 می‌ دانند. عدد 419 به قانون این کشور برمی‌ گردد که خود نیجریه ‌ایها آن را زیر پا گذاشته‌ اند.

 

8- درست ‌نویسی

شاید پربیراه نباشد اگر رشد و توسعه و شهرت توییتر و وب نویسی و مطلب نویسی آنلاین و غیر آنلاین را عامل دق مرگ شدن طرفداران زبان و اصالت انگلیسی (و همین طور فارسی) بدانیم. چون کسی که هنوز دست راست و چپش را از هم تشخیص نمی ‌دهد به فضای وب می ‌آید و شروع می‌ کند به نوشتن. حال اینکه بلاگرها اعتقادی به املای درست ندارند و سرعت را فدای صحت و سلامت نوشتار می کنند یا اینکه از اساس درست نویسی را بلد نیستند مساله‌ ای است که کشف آن به اندکی مداقه و گشت و گذار و بی‌ نیاز دارد. با همین اعتماد به نفس ویژه است که این افراد گزینه مربوط به املای درست واژه در نرم افزارهای مطلب نویسی را خاموش می ‌کنند و می‌ نگارند و می‌ نگارند و می ‌نگارند...

 

9- شهرت

در روزگاران قدیم رسم بر این بود که خوش چهره‌ها یا افراد باهوش و با استعداد ستاره می ‌شدند اما امروز در دنیای اینترنت برنامه‌ های ویدیویی آنلاین، تلویزیون ‌های خصوصی و شبکه ‌ها و رسانه‌ های اجتماعی دیگر حیثیتی برای "شهرت" باقی نمانده است.

هرچقدر چاق تر باشید، ادا و اطوارهای عجیب غریب دربیاورید و خل و دیوانه به نظر برسید، احتمال اینکه شهرت بیشتری کسب کنید نیز بالا می‌رود و حسابی اسم‌ تان را سر زبان‌ ها می‌اندازد. پرفروش ترین فیلم‌ها چه میزان مخاطب داشته اند؟ این آمار را با میزان بینندگان یک ویدیوی خانگی که در اینترنت سروصدا به پا می‌ کند مقایسه کنید.

 

10- شرم حضور!

قدیم‌ تر‌ها حتی در فضای وب نیز اندک حرمتی وجود داشت و کسانی که قصد داشتند به کارهای بیهوده و انتشار محتوای غیراخلاقی بپردازند، با احتیاط این کار را انجام می‌ دادند یا هرزه نگاری در خفا انجام می ‌شد.

این روزها اما همه جا محتوای غیراخلاقی به چشم می‌ خورد و فایل‌های هرزه نگاری هر لحظه به روز رسانی می ‌شوند و به آسانی در دسترس هستند.

اگر به لطف سیستم‌ های فیلترینگ یا مدیریت محتوا توسط بزرگسالان نبود شاید کودکان و نوجوانان  نیز به آسانی در هر جا به این وب سایت ‌ها و شبکه‌ های هرزه نگاری دست می ‌یافتند.

 

 

ترجمه نسترن صائبی

منبع: PCWorld

نظرات 1 + ارسال نظر
دائم الذکر جمعه 1 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:45

درسته......

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد